Van oorsprong ben ik bedrijfskundige en op mijn drieënveertigste heb ik het roer omgegooid om fysiotherapeut te worden. Doordat ik zelf de opleiding bij Pro Education heb gedaan, weet ik uit eigen ervaring wat studenten doormaken. Ik weet waar ze tegenaan lopen, maar ook hoe ik ze gemotiveerd kan houden.
Fysiotherapie is echt een mensenvak. De 1-op-1-interactie met mensen vind ik dan ook heel prettig in het werk. Dat geldt overigens ook voor het lesgeven. Je ontmoet heel verschillende mensen.
Onze studenten beginnen vaak op latere leeftijd weer met studeren. Ze maken heel bewust de keuze om de opleiding te volgen en dat zorgt er vaak voor dat ze extra gemotiveerd zijn. Veel studenten hebben een heel andere achtergrond. Dat betekent ook dat ze andere werk- en levenservaring meebrengen en dat kan heel waardevol zijn bij omscholen.
De feitelijke kennis over fysiotherapie kunnen studenten heel goed zelf leren. Het is zonde van de tijd om tijdens de lessen datgene wat in de boeken staat nog een keer uit te leggen. Tijdens de lessen probeer ik juist te verklaren waarom ze bepaalde dingen moeten weten. Ik maak de connectie met de praktijk, zodat ze meer inzicht krijgen in wat er straks van ze verwacht wordt. Het is veel interessanter om te bespreken hoe je het kunt gebruiken in je werk.
Een grote meerwaarde van studeren bij Pro Education vind ik dat wij je de kans bieden om op latere leeftijd nog iets anders te doen. Bij een reguliere onderwijsinstelling is dat lastiger. Bij ons zit je in een klas met mensen die allemaal hun eigen achtergrond en werkervaring hebben, maar wel samen ergens naartoe groeien.
Nieuwe studenten raad ik aan om een buddy te zoeken. Tijdens de lessen werken we ook veel in groepjes, maar het is prettig om iemand te hebben met wie je kunt sparren als dat nodig is. Iemand met wie je de theorie nog eens kunt doornemen, maar bijvoorbeeld ook de handelingen uit de praktijk kunt oefenen.