In de afgelopen jaren heb ik regelmatig lessen Ondernemen gegeven aan cursisten van de opleiding BGN Gewichtsconsulent. Soms leeft er een beeld onder cursisten dat zij als ondernemer allemaal hetzelfde gaan doen. Dit ontstaat vanuit de gedachte dat ze allemaal dezelfde opleiding hebben gedaan en veelal hetzelfde leren. Deze cursisten zijn in eerste instantie terughoudend in het delen van hun ideeën voor hun onderneming, omdat zij hun medecursisten als directe concurrenten zien aan wie ze hun plannen niet willen verklappen. Herken je dit gevoel?
Gaandeweg de module leren de cursisten dat mensen die gezonder willen eten en/of afvallen allemaal andere behoeften hebben en zich door andere oplossingen aangesproken voelen. Sommige mensen willen vooral afvallen in groepen. Terwijl anderen liever individueel leren hoe zij stap voor stap hun eetpatroon gezonder kunnen maken. Er zijn ook mensen die veel hebben aan een duidelijk dagmenu. Er zijn mensen die meer kennis nodig hebben om gezonder te kunnen eten. Terwijl anderen de voedingskennis al hebben, maar persoonlijke overtuigingen in de weg staan om van weten naar doen te komen. Voor de mensen die naar een diëtist gaan geldt hetzelfde.
Voor al deze mensen met verschillende behoeften zijn er verschillende oplossingen nodig. Er is niet één diëtist met één werkwijze die de beste oplossing voor iedereen biedt. Soms lijken professionals binnen de voeding elkaar te beconcurreren en elkaar vooral te willen overtuigen dat hun methodiek de beste werkwijze is voor iedereen. Ze trekken zich terug op eilandjes in hun eigen bubbel. Terwijl juist diëtisten en andere leefstijlprofessionals met verschillende werkwijzen nodig zijn, die elk bij andere hulpvragen en behoeften van patiënten passen. Professionals die zich verdiepen in een methodiek die bij een groep mensen past en doorverwijzen naar andere professionals als ze merken dat een andere methodiek beter bij een (potentiële) patiënt past.
Om dit te kunnen doen heb je inzicht nodig in je eigen capaciteiten en die van de andere professionals in je werkomgeving.
Als diëtist kun je diverse kanten op. Je kunt bijvoorbeeld als zelfstandig ondernemer een eigen praktijk starten of in het ziekenhuis aan de slag als klinisch diëtist. Je kunt je specialiseren in een specifiek domein, zoals sportvoeding, kindervoeding of eetstoornissen. Binnen elk vakgebied van de diëtetiek is het dus belangrijk om je verder te onderscheiden met jouw persoonlijke werkwijze en de methodieken die je daarbij gebruikt.
Heb jij al eens nagedacht in welke werkwijze en methodieken je je verder wilt verdiepen? Daarbij kan het helpen om na te denken over hoe je ideale klant eruitziet en welke casussen jij als professional vooral interessant vindt. Welke kennis en vaardigheden van welke methodieken heb jij nodig om deze mensen zo goed mogelijk te kunnen begeleiden? Door hierover na te denken kun jij je binnen je specialisme verder onderscheiden door methodieken te gebruiken die jou interesseren.
Wanneer je weet waarin jij je wilt specialiseren en hoe je binnen dit specialisme wilt werken is het verstandig om marktonderzoek te doen. Kijk eerst of je gekozen doelgroep, de mensen die baat hebben bij jouw werkwijze, ook voldoende aanwezig is in jouw werkgebied. Vervolgens ga je deze doelgroep verder bestuderen. Waar lopen zij tegenaan? Welke oplossingen zoeken zij? Waar halen zij hun informatie vandaan? Dit geeft je richting voor de invulling van je marketing en communicatie.
Wees vervolgens duidelijk in je communicatie over jouw specialisme. Zodat de mensen die het meeste baat hebben bij jouw behandelingen jou weten te vinden. Leg ook contact met andere diëtisten en professionals in je werkgebied en vertel over jouw werkwijze. Kijk of er een wijksamenwerkingsverband is in jouw gemeente dat netwerkbijeenkomsten met zorgverleners organiseert. Maak bijvoorbeeld via een mindmap voor jezelf overzichtelijk wie in jouw werkgebied welke zorg verleent, zodat je gericht kunt doorverwijzen als de hulpvraag van een patiënt eigenlijk beter bij een ander past. Dit onderstreept je professionaliteit en de patiënt zal de waardering hiervoor mogelijk ook aan anderen vertellen.
Benieuwd hoe je je verder kunt specialiseren in de paramedische zorg? Lees dan verder in onze blog. Ben je op zoek naar nieuwe ideeën en werkwijzen? Kijk dan eens bij de nascholingscursussen van Pro Education:
Isabelle Groenstege - voedingsdeskundige
Isabelle is voedingsmiddelentechnoloog BSc en voedingsdeskundige MSc en werkt voornamelijk met groepen. Zij ontwikkelt educatiematerialen en verzorgt workshops en lessen in voeding en leefstijl vanuit haar bedrijf My FoodStyle. Haar kennis en ervaringen in de groepsvoorlichting deelt zij via praktijkvoorbeelden en tips met voedingsdeskundigen en diëtisten.