Fleur Sickinghe

Over Pro Education

Klinisch logopedist Fleur Sickinghe: ‘Ik vind het leuk om de inhoud van mijn vak over te brengen’

Sinds 2018 verzorgt Fleur Sickinghe de Post HBO-cursus Eet- en Drinkproblematiek bij Baby’s en Zeer Jonge Kinderen. In haar functie als klinisch werkend logopedist is zij gespecialiseerd in slikproblematiek bij de jongste patiënten. Naast haar intensieve baan in het ziekenhuis geniet ze ontzettend van het lesgeven: ‘Ik vind het leuk om de inhoud van mijn vak over te brengen.’
 

Je bent klinisch werkend logopedist, kun je wat meer over je vak vertellen?

‘Als logopedist word je opgeleid tot generalist, maar binnen dit brede vak zijn er tal van deelgebieden. Ik koos ervoor om mij te specialiseren in slikstoornissen, ook wel: dysfagie. En zelfs binnen dit deelgebied heb ik mij gespecialiseerd in een zeer jonge doelgroep, namelijk 0 tot 2-jarigen. Denk daarbij aan baby’s die vroeggeboren zijn of geboren zijn met een hart- of longprobleem. En dan heb je natuurlijk de kindjes met een syndroom, bijvoorbeeld het downsyndroom. Ik focus mij binnen mijn vakgebied dus op de preverbale logopedie. Als specialist werk ik daarin nauw samen met kinderartsen en verpleegkundigen, maar ook bijvoorbeeld diëtisten en fysiotherapeuten.’
 

Wist je al snel dat dit specialisme bij jou paste?

‘Mijn allereerste stage was in een revalidatiecentrum voor mensen met hersenletsel. Daar was slikproblematiek een onderdeel van. Dit vond ik zo interessant, dat ik daarna stage ben gaan lopen in het huidige UMCU waar ik dagelijks mensen met slikproblematiek behandelde. Dat konden patiënten zijn van de KNO, maar ook van de Neurologie. Na een aantal jaren ben ik me binnen de dysfagie gaan specialiseren in slik en eet- en drinkproblemen van baby’s en zeer jonge kinderen. Deze medische kant van de logopedie sprak me dus al snel aan.’
 

Wat vind je het leukste aan jouw vak als logopedist?

‘In OLVG werken we volgens de zogenaamde Family Integrated Care visie. Dit betekent dat wij de ouders intensief betrekken en begeleiden in ons zorgteam. Op die manier breng ik mijn kennis over op ouders zodat zíj de beste professional voor hun eigen kind kunnen zijn, zodat zij precies weten wat hun kind nodig heeft. Dat weten ze natuurlijk intuïtief vaak al, maar ik vul graag hun ‘gereedschapskist’ op medisch vlak. Helaas kan ik geen syndroom, aandoening of letsel wegnemen, maar ik kan ze wél de handvatten bieden om daarmee om te gaan. Dat voelt zo ontzettend waardevol.’
 

Op welk moment in je loopbaan dacht je: ik ga andere logopedisten onderwijzen?

‘Eigenlijk al vrij snel. Ik heb lesgeven altijd al heel erg leuk gevonden. Toen ik net begon met werken in het academische ziekenhuis in Utrecht, heb ik samen met mijn toenmalige team de allereerste slikstoorniscursus in Nederland opgezet. Na een aantal jaren kwam er echter een periode waarin ik mij met name heb geconcerteerd op mijn eigen carrière en mijn gezin. In het OLVG, waar ik nu werk, heb ik eigenlijk altijd wel lesgegeven. Het bijscholen van je collega’s – met name artsen en verpleegkundigen – is namelijk een van je taken als klinisch werkend logopedist. Van het een kwam het ander en zo ben ik gerold in de cursus die ik momenteel verzorg bij Pro Education. Ik vind het gewoon veel te leuk om de inhoud van mijn vak over te brengen!’
 

Op welke manier verrijken de lessen bij Pro Education jouw professionele leven?

‘Iedereen die ooit een spreekbeurt gegeven heeft weet: wanneer je iets wil overdragen aan een ander, moet je jezelf nóg meer verdiepen dan wanneer je iets gewoon leest. Je moet bóven de stof staan. Dat is wat het lesgeven met je doet: je moet continu kennis vergaren om up to date te blijven, dat vind ik waanzinnig leuk. Het houdt je scherp!’
 

Op welke manier probeer je cursisten te enthousiasmeren en inspireren tijdens jouw bijeenkomsten?

‘Door continu videomateriaal in te zetten, met name van mijn eigen praktijksituaties. Die komen gedurende de hele cursus terug. Daarnaast vragen we de cursisten ook om zelf een video te maken, zowel van een kind met een normale ontwikkeling als een kind met eet- en drinkproblematiek. Van deze laatste maken ze een casus. Je kunt je waarschijnlijk wel voorstellen: met pak ‘m beet 16 cursisten krijg je dus een heel uiteenlopend scala aan casussen te zien, wat ontzettend waardevol is. Hands-on leren dus!’
 

Wanneer loop je de ‘klas’ uit met een voldaan gevoel?

‘Bijna altijd zien we de cursisten op dag 3 nog behoorlijk afwachtend en gespannen overkomen, terwijl ze op dag 4, na het zien van elkaars casussen, opeens sprankelen van zelfvertrouwen. Dan denk ik weleens bij mezelf: YES! Weer een aantal collega’s klaargestoomd voor dit mooie vak.’
 

Heb je ambities voor de toekomst?

‘Het is mijn absolute missie om de preverbale logopedie steeds steviger op de medische kaart te zetten. Ik wil staan voor waar we zo goed in zijn en ernaar streven dat dat door anderen gezien wordt.’
Benieuwd naar de Post HBO-cursus ‘Eet- en Drinkproblematiek bij Baby’s en Zeer Jonge Kinderen’ van Fleur Sickinghe en haar collega Marie-Anne Otten? Klik hier. Onze cursisten beoordelen deze inspirerende en praktijkgerichte cursus met een 9,4!

Over Pro Education